Wednesday, September 15, 2010

Angkutan umum di KL




Jika anda berwisata di KL dan ingin merasai pengalaman menaiki angkutan umum lokal seperti bas, LRT dan monorel, sila ke situs Rapid KL untuk info lanjut. Selain daripada Rapid KL, anda juga bisa menggunakan khidmat keretapi listrik KTM atau lebih populer dengan panggilan KTM Komuter untuk ke daerah luar KL (Jabodetabeknya KL) seperti Subang Jaya, Klang, Port Klang (feri ke Dumai), Shah Alam, Kajang, Bangi dan Seremban.

Jika di KL, sebisanya jangan menggunakan khidmat taksi kerana pelayanannya belum sebaik Blue Bird di Jakarta, masih banyak taksi tidak mahu menggunakan argo meter atas alasan biaya hidup dan penyelenggaraan mobil yang semakin mahal. Jika memang tidak punya pilihan, sila beli kupon/karcis taksi yang sudah tersedia atau menahan taksi yang sedang berjalan (jangan ambil taksi yang sedang menunggu di luar-luar mal atau hotel kecuali yang menggunakan karcis taksi)

Jika anda berada di KL agak lama, anda bisa membeli kartu Rapidpass Touch N' Go yang diberlakukan mengikut hari, sebagai contoh jika anda membeli rapidpass 3 hari tipe integrasi senilai RM25, anda bisa menggunakan perkihidmatan bas dan LRT tanpa limitasi sepanjang 3 hari waktu berlaku.

No comments:

Post a Comment